Iris Murdoch - despre transcendenta si moralitate
Interviu de Donna Tartt(publicat pentru prima oara in noiembrie 1992)
Traducere: Diana Borca
DONNA TARTT: In “Metaphysics as a Guide to Morals [Penguin USA]”, declarati ca morala este transcendenta. Stiu ca este nedrept sa va cer sa explicati transcedentalul dar puteti incerca?
IRIS MURDOCH: Cuvantul transcendent este cam bizar. Pentru inceput sa spunem ca oameni din epoci diferite au atitudini diferite fata de moralitate, si tot felul de persoane si popoare au diferite atitudini fata de moralitate si nu putem acuza oamenii pentru ca nu au inteles lucruri pe care noi le consideram a se afla la limita moralitatii. Dar, lasand acestea la o parte, cand discutam despre transcendent trebuie sa mentionam si atitudinea noastra cu privire la dumnezeu. Cred ca multi oameni sunt de parere ca nu exsita alta cale de a privi moralitatea absoluta.
DT: Dumneavoastra credeti in Dumnezeu?
IM: Nu cred in Dumnezeul crestin. Am fost crescuta in religia anglicana si am crezut in Dumnezeu si Isus ca divinitate pana pe la 17-18 ani, cand am devenit marxista.
DT: [razand] Vai de mine!
IM: [razand] Totusi, nu am fost marxista prea mult timp.
DT: Credeti ca lipsa credintei este o problema in ceea ce priveste moralitatea?
IM: In aceasta era computerizata si in general mecanizata, cred ca multi oameni se simt pierduti si probabil ca trebuie sa credem intr-un fel de determinism. Si cred ca exista un parere despre determinism, fie ca este recunoscuta sau nu, in spatele unei disperari traita de multi oameni. Notiunea cum ca ar exista o autoritate superioara, ceva ce ii face pe unii oameni mai buni decat altii sau care duce la o viata mai buna, a disparut o data cu crestinismul. Cred ca mecanizarea, epoca masinilor are mult de a face cu asta.
DT: In aceasta era a tehnologiei, ceea ce putem stii este atat de controlat de tehnologie si mass-media. Credeti ca exista un real motiv de ingrijorare aici?
IM: Nu e cazul sa ne ingrijoram pentru ca este ceva ce exista impreuna cu noi intr-o lume civilizata, pana cand vom ceda cu totii si vom deveni barbari, ceea ce s-ar putea intampla mai tarziu… [Tartt rade] dar nu am ajuns acolo inca.
DT: Ei bine, cum ramane cu rolul guvernului in reglementarea moralitatii?
IM: Cred ca majoritatea oamenilor stiu ca este o diferenta intre public si privat, si ca lucrurile publice sunt adesea, desi nu intotdeauna, rezolvate prin legi si ordonante date de un stat democratic si depind de alegerile noastre si libertatea noastra. Ingrijirea statului democrat este ceva ce merita multa atentie acum.
DT: In America ni se spune in mod repetat ca suntem niste persoane morale, si ni se arata caracteristicile morale care sunt americane si cele care nu sunt (rasete) De parca asa ceva ar exista. Sunt doar slogane politice.
IM: Atat in Anglia cat si in America exista probleme cum ar fi avorturile si se dezbate existenta legilor cu privire la aceste probleme. Oamenii trebuie sa ia o decizie cu privire la acest lucru. In Anglia nu exista legi impotriva avortului. Si aici chiar intervine formarea morala deoarece cred ca este important ca [tinerele] fete sa fie foarte atente la ceea ce fac. O intreaga viata poate fi distrusa prin aceasta oribila alegere.
DT: Si indiferent care este hotararea, alegerea este groaznica.
IM: Este o alegere groaznica. Dar nu cred ca legea ar trebui sa intervina aici. Exista si multe alte probleme care se afla la periferia legii si hotararea statului trebuie acceptata fie ca ne place sau nu.
DT: Credeti ca moralitatea poate fi predata?
IM: Afirmatia "Copiii nu pot fi invatati moralitatea."este o absurditate. Este foarte important sa ne invatam copiii despre adevar si frumusete si dragoate. Schopenhauer avea dreptate cand spunea ca exista numai doua reguli –sa nu ranesti pe nimeni si sa fii milos cu toata lumea. Nu a introdus insa in teoria sa, dragostea, pe care eu as vrea sa o introduc totusi.
DT: Iris, din pacate nu mai avem loc pe caseta.
IM: Oh doamne. Nu mai putem continua putin?
DT: Putem incerca, si spera ca nu vom fi oprite?
IM: Cine sa ne opreasca?
DT: Aparatul.
IM: [rade] Mai sa fie! Nu exista libertate!
Interviu publicat pe www.delibris.net.
In original: aici.
Seja o primeiro a comentar
Trimiteți un comentariu