M-am mutat in casa noua!

Veti fi redirectionat automat in 4 secunde. Daca nu functioneaza redirectionarea, va rog vizitati
http://tarameainventata.net/lecturi
Multumesc!

sâmbătă, 9 mai 2009

Sam Savage - Firmin


M-am hotarat sa citesc Firmin datorita fascinatiei pe care o am (ca orice cititor bolnav de lecturita) pentru biblioteci. Asa cum sunt convinsa ca simte orice cititor pasionat, viata intr-o biblioteca mi se pare irezistibila, iar tentatia povestii unei fiinte (fie ea si sobolan) care traieste in acest paradis al viselor mele este imposibil de refuzat.
Ca sa nu mai pomenesc atractia pe care am simtit-o fata de coperta dragalasa de la Polirom, simpla si curata, cu soricelul amarat cu nasul intr-o carte dar si titlul cartii, atat de muzical si atragator. E poate printre putinele cazuri in care am cumparat o carte datorita copertii, de obicei nu-mi permit asemenea extravagante, dar acum nu m-am putut abtine.
Despre Sam Savage nu am prea multe informatii. A trecut desigur prin filtrul prejudecatilor mele fata de scriitorii americani contemporani. Dar vorbim aici de un om care si-a scris primul roman (adica acesta) la varsta de 69 de ani ceea ce mi se pare an amazing turn of events si cand am aflat ca si-a petrecut o parte din viata la Paris si ca a studiat filozofia, m-am hotarat sa-l iert pentru faptul ca s-a nascut american. :)
Dar sa trecem la continut. :) Firmin este the runt of the litter, adica cel mai prapadit dintre puii unei sobolance alcoolice, a 13a roata la o caruta cu doar 12 mameloane ceea ce inseamna ca el este cel care ramane cel mai des fara laptele alcoolizat al mamei, cel mai inghiontit si infometat dintre pui. Dar cum orice sut in... posterior este un pas inainte, Firmin cel infometat incepe sa roada culcusul confectionat din hartia unui roman. Marea carte pe care o descopera mai tarziu a fi Finnegans Wake ii deschide calea catre lumea in care s-a nascut, o librarie-anticariat intr-un cartier marginas. Aceasta descoperire ii ofera o noua perspectiva micului sobolan caci, in ciuda urateniei sale evidente chiar si pentru fratii sai sobolani, el se simte superior, isi descopera geniul ce va ramane neinteles pentru restul lumii si se comporta ca atare. Cand vine momentul sa se desparta de familie, Firmin se instaleaza comfortabil intre rafturile librariei unde isi petrece o mare parte din timp citind si rontaind din mari autori ai literaturii.
Mai departe va las pe voi sa descoperiti povestea, caci este intr-adevar o poveste ce merita si trebuie descoperita. Nu cred sa existe cititor care sa nu se recunoasca intr-una sau mai multe din etapele vietii acestui sobolan de biblioteca - in felul in care este marginalizat in copilarie datorita faptului ca este diferit, in pasiunea crescanda si acaparatoare pentru literatura, in singuratatea si nevoia de recunoastere a unui solitar, in dragostea pentru gustul unui roman sau aroma unei poezii. Firmin este Cititorul cu C. Sam Savage a luat de la fiecare cititor cate ceva si a pus totul in Firmin, acest personaj care cred ca va deveni unul clasic, o reprezentare fidela si detaliata a profilului cititorului. Mai devreme sau mai tarziu, vom spune Firmin si vom intelege cititor, sunt convinsa de asta.
Mi-a placut atat de mult Firmin incat il tin pe noptiera si il privesc adesea... cand am terminat de citit mi s-a facut dor de el si ma trezesc mereu amintindu-mi o scena sau alta din carte, un gand sau o emotie a micului sobolan trist dar atat de familiar mie. As vrea sa fi scris eu romanul acesta. Sa pot spune ca e doar al meu. Firmin a fost o lectura emotionanta si a devenit cu siguranta unul din romanele la care ma voi gandi mereu.

9 Comentários:

Cinabru spunea...

Superba carte, e printre cele mai bune citite anul asta. Se pare ca uneori e bine sa astepti sa debutezi pana la o varsta la care altii isi plimba nepotii in parc. M-a emotionat, m-a facut sa rad, m-a intristat, intr-o oarecare masura m-am regasit in Firmin.

Diana B. spunea...

Exact aceleasi impresii mi-au ramas si mie. Chiar am vrut sa zic ca-i cea mai buna de anul asta dar am uitat. :)

Tomata cu scufita spunea...

M-am oprit la al treile paragraf pentru ca deja m-ai convins. :) Asa cum ti-am mai zis, am vazut pe multe bloguri ca aproape toti citesc Firmin. Ma iau dupa voi (pentru ca de multe ori am gresit nefacand-o) si o sa mi-o procur si eu.

E cu un sobolan, sigur o sa-mi placa. :)

Adina spunea...

Firmin :) Mi-a placut mult de tot cartea. Tot timpul ma inveselesc cand ma gandesc la sobolanul asta.

Diana B. spunea...

Trebuie sa recunosc ca nu am vrut s-o citesc...crezand ca e inca un DaVinci Code. Ma bucur ca nu m-am putut stapani si am luat-o totusi. :)

to-morrow spunea...

Am gasit cate o scurta prezentare (video) a lui Firmin in engleza si in spaniola si le-am postat in ianuarie pe blog:
http://day2morrow.blogspot.com/2009/01/firmin-ce-aduce-soarecele-de-biblioteca.html
Si pe mine m-a entuziasmat Firmin iar si stilul caustic-duios al lui Sam Savage este exact ce cautam :)!

Diana B. spunea...

Multumesc, le-am vazut. Am trecut chiar ieri pe la tine.

YukiAme spunea...

mie nu mi-a placut, soricelul nu m-a convins; n-am inteles de unde necesitatea de a insera cele doua scene ' deocheate' si de ce soricelul asta nu potea sa merga sa vada filme de groaza :)
si ca as fi eu vreo puritana sau ceva, dar chiar nu inteleg rostul acelora in ele.
cartea mi se pare si un pic 'stirba', anumite bucati mi se par lasate balta tocmai cand devin mai interesante; de exemplu, foarte misto descrisa relatia lui Firmin cu Norman ca apoi sa-l lase apropae cu totul balta dupa ce se muta cu Jerry, iar apoi in final sa se reintoarca la librarie si sa descrie foarte misto ruina cartierului.

macsuta spunea...

excelenta carte! si eu o citesc si sunt amazed!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Human Calendar

Cititori

Read in 2008

Tara mea inventata © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO