M-am mutat in casa noua!

Veti fi redirectionat automat in 4 secunde. Daca nu functioneaza redirectionarea, va rog vizitati
http://tarameainventata.net/lecturi
Multumesc!

sâmbătă, 21 februarie 2009

Kafka - Metamorfoza


Incepeam sa citesc un volum de povestiri de Marquez cand am citit in introducere despre cartea care i-a starnit interesul pentru proza. Cartea era Metamorfoza lui Franz Kafka in traducerea apocrifa a lui Borges, publicata de editura Losada din Buenos Aires, care mi-a deschis un nou drum inca de la primul rand. Erau carti misterioase, ale caror fagase erau nu numai diferite, ci adesea opuse fata de tot ceea ce cunoscusem pana atunci. Nu era nevoie sa demonstrezi faptele: era de ajuns ca autorul sa le fi scris pentru a fi adevarate, fara alte dovezi decat forta talentului si autoritatea glasului sau. Cand am terminat de citit Metamorfoza, am simtit dorinta de nebiruit de a trai in paradisul acela necunoscut. Asta Zice Gabriel Garcia Marquez in A trai pentru a-ti povesti viata asa ca m-am hotarat sa imi fac curaj si sa iau din raft carticica aceasta care ma asteapta cuminte de atata timp. Nu am citit-o pana acum din simpla repulsie, deci din cauza fobiei pe care o am pentru gandaci fie ei doar tipariti pe hartie...am inceput, acum ceva timp, sa ascult un audiobook in engleza dar am renuntat. Era totusi ridicol, dupa atatea lecturi, sa o las pe dinafara tocmai pe asta.
Iata-ma asadar prinsa intr-o povestire absolut fascinanta prin simplitatea sa si uluitoare tocmai prin ceea ce spunea Marquez - adevarul scriitoricesc nu are nevoie de demonstratii si de logica, numai de talent. Povestirea pare atat de reala incat te face sa te indoiesti de realitate, iti pare ca intradevar e posibil ca intr-o dimineata sa te transformi pur si simplu intr-un gandac dezgustator pe care nimeni nu-l vrea in preajma. Si nu e nevoie de cine stie ce cunostinte de psihologie ca sa iti dai seama ca la un moment dat in viata, fiecare dintre noi a fost acel gandac. Toti am avut o dimineata in care am realizat ceea ce suntem cu adevarat si ceea ce trebuie sa sacrificam pentru a ramane asa. Pe tot parcursul povestirii m-a uimit cel mai mult faptul ca personajul principal nu se plange absolut deloc de aceasta noua conditie asa. Din contra, se adapteaza si acomodeaza din ce in ce mai mult cu aceasta schimbare, se indeparteaza de umanitatea care il respinge la randul ei. Pana si grija pentru familie se estompeaza pe masura ce si acestia il dispretuiesc si il inchid in camera fara a avea macar curajul sa-l priveasca. Desi la prima vedere situatia ar putea parea hilara, povestirea este una extrem de trista si extrem de umana. Suntem in acelasi timp gandacul respingator care traieste in propria lume si familia lipsita de empatie si intelegere la cel mai mic semn de diversitate si schimbare. Intr-adevar o carte care te pune pe ganduri!

6 Comentários:

Valentina spunea...

Gregor Samsaa fost unul dintre personajele mele preferate. Imi amintesc ca am plans cand l-a ranit tatal lui, si moartea personajului m-a impresionat foarte mult!
Acum, pentru ca mi-ai amintit de Gandac, imi vine in minte drept personajul meu preferat din literatura. Trasformarea asta are legatura cu fiecare dintre noi. Exista momente in viata cand cazi, te simti singur si tocmai atunci esti abandonat de toti, sau lovit.

Unknown spunea...

hei, imi place ce citesti

dragoş c spunea...

Imi face mare placere cand aflu postari despre Kafka, un autor citat dar necitit. Printre rushdie-uri si nothomb-uri, iata LITARATURA!

Esk spunea...

Te-am pomenit aici: Denisa contra Franţei: Fabuloblogul si fabulolepsele :D

Anonim spunea...

Eu acum sunt la Marquez- A trai pentru a-ti povesti viata si aveam pe lista Castelul de Kafta, dar se pare ca o sa caut Metamorfoza :)

boldea spunea...

"Suntem in acelasi timp gandacul respingator care traieste in propria lume si familia lipsita de empatie si intelegere la cel mai mic semn de diversitate si schimbare."

asta e ceea ce frapeaza la kafka in aceasta scriere.

ca totalitate a operei, universul este unul singur. dar franturile pe care ni le arata prin romanele si nuvelele sale abia ne dau o idee vaga despre complexitatea uluitoare a imaginatiei sale. mi-ar fi placut sa vad cum ar fi scris la 50 de ani. mi-ar fi placut sa fi terminat america.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Human Calendar

Cititori

Read in 2008

Tara mea inventata © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO