M-am mutat in casa noua!

Veti fi redirectionat automat in 4 secunde. Daca nu functioneaza redirectionarea, va rog vizitati
http://tarameainventata.net/lecturi
Multumesc!

luni, 9 februarie 2009

Ian McEwan luat la intrebari

Imi plac mult interviurile cu autori. Dupa cum probabil ati observat sunt un cititor foarte bagacios. Imi place sa stiu diverse chestii despre autori. M-am gandit asadar sa incerc sa adaug o noua categorie pe blog - interviuri cu scriitori. Interviuri mai vechi sau mai noi, traduse de mine din diverse locuri. Am publicat deja unul, acum ceva timp dar m-am cam lenevit intre timp. Gasiti aici interviul cu Iris Murdoch care mie mi-a placut foarte mult.
Mai jos va las si un interviu cu Ian McEwan, tot mai vechi.

Intrebari pentru Ian McEwan
Povestea unui pacatos
Interviu de: DEBORAH SOLOMON
Publicat: 2 Decembrie, 2007, The New York Times
Traducere: Diana Borca

DS: Romanul dumneavoastra “Ispasire” — povestea lui Briony Tallis, o romanciera care a spus, in copilarie, o minciuna ce a ranit-o pe sora ei in asemenea masura incat nu va putea fi niciodata ispasita – a fost transpus intr-un film, si am aflat surprinsa ca dumneavoastra sunteti producatorul executiv al acestuia. Majoritatea romancierilor fug de filme, de frica
risipirii dragostei cu care si-au protejat proza.

Stiu. Ei bine, aceasta va fi risipita fie ca autorul fuge sau nu.

Deci de ce sunteti producatorul executiv al filmului?
Pentru a putea ramane implicat dar fara sa scriu scenariul. Am refuzat sa scriu scenariul. Nu am vrut sa ma supun remarcilor unor oameni ca producatorul sau regizorul, care sa-mi spuna ca nu am inteles bine aceste personaje.

Filmul este mai sumbru decat romanul, poate datorita faptului ca pierderile umane ale celui de-al doilea razboi mondial au fost descrise atat de direct.
Sper ca nu este in intregime sumbru. Este totusi o poveste de dragoste. Ca in cazul tuturor povestilor de dragoste, dragostea trebuie sa fie amenintata, in acest caz,observam ca numai romancierul a adus cele doua personaje impreuna. In viata reala, ele au fost despartite de razboi.

Mi se pare ca acest impuls de a fi ispasit este unul religios, Si totusi sunteti un ateu declarat.
Da, sunt un ateu, si probabil ca si Briony este. Ateii au la fel de multa constiinta, poate chiar mai multa, decat oamenii cu adanci convingeri religioase, si au aceleasi probleme in a se reconcilia cu propriile fapte rele din trecut. Este un pic mai usor atunci cand il ai pe Dumnezeu sa te ierte.

Nu neaparat. Credinta in sine nu este usor de sustinut.
Ei bine, mai bine sa nu discutam despre asta.

Propriei dumneavoastra vieti nu i-au lipsit intrigi dramatice. In urma cu numai cativa ani ati descoperit ca aveti un frate mai mare pe care nu l-ati cunoscut niciodata, un zidar. Tineti legatura cu el?
Da, desigur. Vorbim aproape in fiecare luna, iesim la un pahar sau intr-un restaurant sa mancam impreuna.

S-a nascut inainte ca parintii dumneavoastra sa se fi casatorit si a fost dat spre adoptie printr-un anunt in ziar. Cum s-a inteles cu parintii adoptivi ?

Din fericire, a fost iubit foarte mult in copilarie. A fost cu adevarat pretuit. Nu stiu daca ar fi avut o viata mai buna sau mai rea daca ar fi fost pastrat.

Iar acum aveti la randul dumneavoastra doi baieti mari.
Se poarta cu mine mult mai bine decat ma purtam eu cu ai mei. Fiind copil, toata lumea se purta cu mine in consecinta. Nu cred ca m-a intrebat cineva vreodata daca sunt fericit. Odata, eram intr-un avion, mergeam din Africa de Nord inapoi la internatul din Anglia, iar un barbat care statea langa mine m-a intrebat daca cred in Dumnezeu. In urmatoarele doua ore am participat la o conversatie despre Dumnezeu. Aveam numai 10 ani. Am fost foarte incantat sa fiu luat in serios de catre un adult.

Erati probabil deja necredincios.
Nu, de-abia incepeam sa-mi dau seama de tot ce se intampla, dar nu in intregime.

Romancierul Martin Amis a fost sfasiat de presa britanica dupa criticarea diferitelor aspecte ale Islamului.
A fost atacat in mod suparator in The Guardian. Toate religiile includ afirmatii despre lume si intr-o societate deschisa ar trebui sa fie posibila discutarea acestora. Ar trebui sa fie posibil sa spui, “Unele idei islamice mi se par discutabile” fara a fi numit rasist.

Despre ce idei vorbiti?
Ei bine, ideea ca orice renegare ar trebui pedepsita este revoltatoare. Acest lucru este complet ostil notiunii de libertate de gandire si tuturor lucrurilor pe care speram sa le sustinem. Cred ca Martin a suferit teribil din cauza ziarului The Guardian.

Romancierii sunt personalitati mai importante in Anglia decat sunt aici.
Cu adevarat? Norman Mailer tocmai a murit.

Asa este, dar a fost probabil ultimul romancier American care a fost cunoscut atat pentru capriciile sale cat si pentru ceea ce a scris.
Boxul si scrisul se confundau minunat in mintea lui.

Lucrati la un nou roman? Da.

Ne puteti spune despre ce este vorba?
Nu, este prea devreme. Nu-mi spun nici mie insumi inca.

Actiunea se desfasoara in prezent?
In mare parte. Acum l-ati distrus. Va trebui sa ma gandesc la un altul.

Interviu desfasurat, transcris si editat de catre DEBORAH SOLOMON

5 Comentários:

Unknown spunea...

"director" in limba romana se traduce cu "regizor" :P

Diana B. spunea...

Regizor este producer din cate stiu eu.

Unknown spunea...

Nu, "producer" e producator, "director" e regizor si "executive" sau "manager" e ceea ce numim in limba romana director ("principal" e director de scoala). I suggest sa faci modificarea de rigoare, you can always check with a dictionary daca nu ma crezi pe cuvant :P

Anonim spunea...

Te-am nominalizat pe roblogfest pentru cel mai bun blog cultural. bafta! http://roblogfest.ro/competition/87a9d5ffe64a34e4dd744a9cac64a5b2/?ok=1

Diana B. spunea...

Wow! Thanks :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Human Calendar

Cititori

Read in 2008

Tara mea inventata © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO